VETT & ETIKETT

VETT & ETIKETT PÅ GYMMET

(FÖR ALLAS TRIVSEL OCH SÄKERHET)

Nedan listas några saker man kan tänka på och känna till när man är på gymmet och tränar:

1. SKOR

Använd inneskor inne och ytterskor ute. Detta för att man inte ska föra in onödig smuts utifrån. Skor som är nya, kanske köpta precis innan du kom till gymmet, är fortfarande ytterskor om du använt de ute för att ta dig hit. Kommer du i ”träningsskor” hemifrån så är dessa fortfarande uteskor och får inte användas på gymmet. Träna inte heller barfota, det är ofräscht, ohygieniskt och uppskattas inte av någon, plus att det ökar risken att man skadar sig.

2. KLÄDSEL

På gymmet tränar man i bekväma träningskläder, shorts, tights, t-shirt, linne, mjukisbyxor, träningstopp/sport-BH osv. Man tränar inte i arbetskläder eller jeans och att använda deodorant är inte helt fel, parfym och eau de toilette kan vänta tills efter träningen (för mycket parfym kan lukta gott ute men inne på gymmet kan det vara störande), ombyte och vistelse i lokalen i underkläder är EJ tillåtet oavsett anledning (tex poseringsträning/bilder etc), detta görs i omklädningsrummet. Rena kläder är ett måste, återanvändning av samma tröja eller topp 2 gånger i rad är ej acceptabelt i träningsvärlden (åtminstone när det gäller träningskläder) så efter träning är det tvättkorg/tvättmaskin som gäller, så slipper både du men också alla andra medtränande den otrevliga upplevelsen av svettiga illaluktande kläder. Det skadar inte att dina träningsskor och sneakers också tvättas ibland.

3. GE INGA OÖNSKADE RÅD

Om det inte är helt nödvändigt för en persons säkerhet – till exempel om hen har lastat skivstången snett eller utgör en uppenbar fara för sig själv eller någon annan – bör du inte ge några råd om du inte har tillfrågats om det.

4. DELA MED DIG (med vissa undantag)

Om någon väntar på ett böjrack eller en särskild maskin som du använder bör du dela med dig genom att låta personen göra sina set medan du vilar mellan dina. Det är extra viktigt om du planerar att använda den under en längre tid. Var tillmötesgående, med vissa undantag.

Det är inte alltid en bra idé att be om att få dela en maskin eller ett böjrack med någon – till exempel inte om er längd skiljer sig mycket eller om det påverkar din träning negativt. Om det krävs att ni lastar av vikterna, ändrar höjden och lägger på massor av vikter mellan varje set, så kommer det ta orimligt lång tid. Då är det bättre att du hittar på något annat att göra medan du väntar.

5. OCKUPERA INTE FLERA REDSKAP PÅ EN GÅNG

Ett cirkelpass bestående av marklyft med en skivstång, knäböj med en annan och bänkpress med en tredje är förmodligen riktigt tufft och effektivt – men så länge du inte är ensam på gymmet bör du undvika det, eller åtminstone låta andra träna mellan seten enligt regeln ovan.

6. GÖR INGA BICEPSCURLS I BÖJRRACKS ETC

Om det finns en eller några få ställningar för knäböj är det inte okej att ta upp den platsen för att göra en övning som kan utföras någon annanstans – därav den allmänt kända regeln “curla inte i squat racket”. Undvik det – det skapar bara onödig irritation hos de andra som tränar.

7. STÖR INTE & PRATA INTE MED NÅGON MITT I ETT SET

Har du något riktigt viktigt eller intressant att berätta för någon på gymmet? Det spelar ingen roll, säg det inte när personen är mitt uppe i ett set eller om man står med stången i händerna och är redo att påbörja en övning som kräver koncentration. På samma tema så är hörlurar i öronen ett slags universellt tecken på att man inte är särskilt pratsugen, så undvik onödiga diskussioner med de som tränar med hörlurarna på.

8. ”PAXA” INTE MASKINER OCH ANNAN UTRUSTNING

Först till kvarn är lite det system som per automatik gäller i gymmet. Detta innebär dock inte att det är acceptabelt att ockupera sju maskiner och fem andra redskap samtidigt. Inte heller att man lastar på vikter och går därifrån för att dyka upp en halvtimma senare. 

9. CIRKELTRÄNINGEN SKA TAJMAS

Om du ska köra ett cirkelträningspass då du ska byta snabbt mellan träningsmaskinerna, så undvik att lägga in passet under den värsta rusningstiden då gymmet oftast är fullt (se regel 5 och 8).

10. STÄLL TILLBAKA VIKTERNA PÅ RÄTT ANVISAD PLATS

Det här är i och för sig ofta en skriven regel, men viktig att påminna om. För dig kanske det inte känns som någon större grej när du lämnar kvar några viktskivor på skivstången, men för nybörjaren som behöver plocka bort dem kan det vara maxtungt. Att man är trött efter t.ex. ett maxpass i benböj eller bänkpress är INGEN ursäkt för att inte hänga tillbaka vikterna efter sig. Har du orkat bära dit dem för att träna ska du även orka hänga tillbaka, det är inte mer än rättvist för alla andra som ska träna efter dig. Tunga vikter ska hängas längst ner där alla har möjlighet att lyfta ner och använda dem, små vikter ska inte sitta innerst med tunga vikter utanpå, det blir bara onödigt jobbigt för alla att komma åt dem vid behov. Häng upp vikterna på ställningarna där de hör hemma, luta dem inte emot väggen eller annanstans på golvet då det gör det bara svårare för personalen att städa men också för andra som tränar att hitta rätt vikter. Samma gäller alla redskap som ska ställas tillbaka efter användning.

11. TAR DU MED DIG BARN

Barn är välkomna hos oss, dock så är det förälderns ansvar att barnen inte är i vägen för andra som tränar, får ej springa runt själva och ta upp utrustning som kanske vill användas av någon annan. Gymmet är ingen lekplats och ett farligt ställe då det finns risk för allvarliga klämskador mm. Har du möjlighet som förälder att vara flexibel med tiderna så rekommenderar vi att undvika rusningstid om du är tvungen att ha med dig ditt/dina barn.

12. SKRÄP OCH SOPOR

Allt skräp skall slängas i soptunnorna och inte på golvet eller andra ställen på gymmet. Dessa finns lite utspridda på gymmet som är till för att ta emot allt dit skräp. Pantburkar kan man slänga i angivna panttunnor så återvinns dom på rätt sätt.

13. SUNT FÖRNUFT OCH VISA RESPEKT ÅT ALLA MEDTRÄNANDE

Vi ber dig att uppvisa en positiv, hjälpsam och respektfull attityd till övriga medlemmar, gäster och personal. Detta är en plats där vi alla har något gemensamt, vilket är att träna. Kom ihåg att alla har olika mål, och det finns inte bara en väg att ta sig dit.

 

Medlemsavtal.ThorStalAB.1